Teachener
TEACHENER – Integrating Social Sciences and Humanities into Teaching about Energy to tytuł międzynarodowego projektu, realizowanego w Instytucie Socjologii UMK w ramach partnerstw strategicznych w obszarze szkolnictwa wyższego programu Erasmus+. Realizowany w latach 2016-2019 projekt ma charakter interdyscyplinarny, uczestniczą w nim instytuty badań społecznych oraz techniczne uczelnie wyższe z Polski, Niemiec, Hiszpanii i Czech. Celem projektu jest wypełnienie luki między naukami społeczno-humanistycznymi a kształceniem na kierunkach technicznych dotyczących energetyki.
Koordynatorem jest dr hab. Piotr Stankiewicz z Instytutu Socjologii UMK, a budżet projektu wynosi 300 tys. euro. Partnerzy wspólnie, pracując w parach „społeczno-technicznych” , tworzą kompleksowe zestawy dydaktyczne, integrujące wyniki społecznych badań nad energetyką z praktyką kształcenia inżynierów.
Pierwsza część projektu poświęcona była przeglądowi istniejących relacji między naukami społecznymi i humanistycznymi a dydaktyką w obszarze energetyki na uczelniach technicznych w krajach partnerskich (Polsce, Niemczech, Czechach i Hiszpanii). Przeprowadzona ankieta, uzupełniona o wywiady z przedstawicielami badanych jednostek, pozwoliła zidentyfikować luki i deficyty w uwzględnianiu aspektów społeczno-humanistycznych na kierunkach studiów związanych z energetyką, a także poznać oczekiwania kadry akademickiej i studentów w tym zakresie. Dostępny na stronie projektu (https://www.teachener.eu/download-area/) raport pokazuje, że od absolwentów kierunków technicznych wciąż oczekuje się przede wszystkim opanowania wiedzy i kompetencji o charakterze technicznym, a aspekty społeczno-humanistyczne, w tym komptencje miękkie, są marginalizowane).
Przeprowadzone warsztaty z przedstawicielami biznesu, administracji publicznej i instytucji badawczych pokazały, że deficyty w zakresie szerszych, pozatechnicznych kompetencji absolwentów studiów są także problemem dla zatrudniających je instytucji, a pracodawcy skarżą się na brak umiejętności postrzegania przez nowo zatrudnionych pracowników zagadnień energetycznych w szerszym, społecznym kontekście.
By wyjść naprzeciw tym wyzwaniom, w ramach projektu TEACHENER przygotowany został tzw. Edu-Kit: zestaw ośmiu gotowych do użycia programów zajęć dla studentów wraz z wszystkimi materiałami dydaktycznymi, poświęconych właśnie społeczno-humanistycznym aspektom energetyki. Na Edu-Kit składają się następujące propozycje tematów:
- Energy awareness. Being aware of the importance of energy (four our life)
- Philosophy and ethics of energy development. Fundamental questions behind the use of energy
- Energy and the public: the challenge of understanding public responses
- Social impact of energy technologies. Assessing social impacts through Social Life Cycle Assessment
- Technology assessment. An approach for organising societal discourse on innovative energy technologices
- Risk governance approach in smart metering. Smart metering, social risk perception and risk governance
- Conflict management. Understanding and managing conflicts on energy technologies
- Decentralised energy systems. Social aspects of energy production and use.
Wszystkie zestawy zostały przygotowane w języku angielskim. Zostaną one udostępnione na specjalnej platformie edukacyjnej oraz zaprezentowane podczas konferencji kończącej projekt, która odbędzie się w dniach 27-28 czerwca na Politechnice Gdańskiej (https://eia.pg.edu.pl/teachener/conference).
Strona internetowa projektu: www.teachener.eu