Praktyki
Podstawowe informacje dotyczące praktyk realizowanych przez studentów Socjologii są następujące:
-
- W ramach zaliczenia praktyk student musi odbyć łącznie 90 h praktyk, w tym 45h musi mieć charakter prac/zadań związanych z procesem badań społecznych. Godziny te mogą być dzielone między różne instytucje, projekty badawcze i rodzaje prac.
- Praktyki studenckie powinny być realizowane na II lub III roku studiów.
- Studenci sami powinni przedstawić propozycję miejsca odbycia praktyk. Studentom Socjologii rekomendujemy poszukiwanie praktyk agencjach badawczych, agencjach reklamowych i PR, mediach, organizacjach pozarządowych, jednostkach samorządowych.
- Studenci chcący rozpocząć zaliczanie godzin praktyk muszą w pierwszej kolejności skontaktować się z opiekunem praktyk – dr. Krzysztofem Lepczyńskim – w celu przedstawienia propozycji miejsca realizacji praktyk.
- Plan praktyk powinien obejmować zadania związane z kompetencjami społecznymi, wiedzą i umiejętnościami typowymi dla kierunku. Mogą zatem obejmować pracę dla różnych firm badawczych (realizacja ankiet, przygotowanie narzędzi badawczych, wprowadzanie danych z badań do baz), ale także medialnych, agencji reklamowych i PR (także w zakresie procesu badawczego), organizacji pozarządowych zajmujących się różnymi problemami społecznymi.
- Na czas realizacji praktyk studenci muszą mieć wykupione ubezpieczenie NNW.
- Przed rozpoczęciem praktyk studenci muszą uzyskać podpisy i zgodę Instytucji Przyjmującej i UMK – formularz porozumienia (zob. dalej).
- Po zakończeniu praktyk wszystkie dokumenty w formie wydruków trafiają do opiekuna praktyk w IS UMK – dr. Krzysztofa Lepczyńskiego.
Czemu mają służyć praktyki?
Realizacja praktyk studenckich, sposób ich zorganizowania oraz zadania wykonywane podczas praktyk powinny dawać Studentom Socjologii możliwość poznania środowiska pracy, w którym mogą znaleźć zastosowanie umiejętności, wiedza i kompetencje społeczne typowe dla Socjologii. Głównymi efektami osiąganymi przez Studentów podczas praktyk powinny być:
- zapoznanie ze środowiskiem pracy;
- zapoznanie ze specyfiką podmiotu, w którym odbywana jest praktyka (organizacja i struktura, obszary działań, problemy i wyzwania konkretnej organizacji);
- rozwinięcie umiejętności zastosowania wiedzy fachowej zdobytej w trakcie studiów w realizacji konkretnych zadań zawodowych;
- doskonalenie umiejętności podejmowania decyzji, rzetelnego wykonywania obowiązków, przyjmowania odpowiedzialności za powierzone zadania;
- rozwinięcie umiejętności pracy w zespole;
- kształtowanie umiejętności uwzględniania w działalności zawodowej zasad etyki zawodowej socjologa;
- weryfikacja własnych predyspozycji, wiedzy i umiejętności zdobytych na zajęciach w kontekście możliwości podjęcia pracy zawodowej.
Przykładowe miejsca realizowania praktyk studenckich:
- Instytucje publiczne o zasięgu krajowym i lokalnym
- Organizacje pożytku publicznego
- Instytucje kulturalne i oświatowe
- Agencje badawcze
- Firmy konsultingowe
- Agencje PR
- Instytucje i firmy związane z pozyskiwaniem funduszy unijnych
- Środki masowego przekazu – radio, portale informacyjne, telewizja, prasa tradycyjna itp.
Regulamin praktyk studenckich realizowanych w Instytucie Socjologii UMK na kierunku Socjologia I stopnia
z dnia 03.12.2019 r.
- Realizacja praktyk przez studentów stanowi nieodłączną część procesu dydaktycznego i podlega obowiązkowemu zaliczeniu. Zaliczenie praktyk jest warunkiem ukończenia studiów na kierunku Socjologia I stopnia.
- Nadzór nad praktykami studenckimi z ramienia IS UMK powierzany jest opiekunowi praktyk(dalej OP) powoływanemu przez Dziekana Wydziału Filozofii i Nauk Społecznych (WFiNS) UMK lub wskazanego przez niego Prodziekana.
- Dane kontaktowe do bieżącego OP podawane są na stronie internetowej IS UMK w zakładce poświęconej praktykom.
- Ewentualne odwołania od decyzji OP kierowane powinny być do Dyrekcji IS UMK.
- W ramach zaliczenia praktyk student musi odbyć łącznie 90 h praktyk. Godziny te mogą być dzielone między różne instytucje, projekty badawcze i rodzaje prac.
- Praktyki studenckie powinny być realizowane na II lub III roku studiów. W wyjątkowych sytuacjach OP dopuścić może realizację praktyk w II semestrze I roku.
- Na praktyki studentów kieruje OP. Studenci chcący rozpocząć zaliczanie godzin praktyk muszą w pierwszej kolejności skontaktować się z OP.
- Do obowiązków OP należy m.in. zapoznanie studenta z zasadami, organizacją i programem praktyk, konsultowanie i zatwierdzanie Szczegółowych programów praktykprzygotowywanych przez studentów, nadzór merytoryczny i organizacyjny nad przygotowaniem i przebiegiem praktyk, a także zaliczanie odbycia praktyk poprzez odpowiedni wpis do systemu USOS.
- OP ma prawo monitorować przebieg praktyk w miejscu ich odbywania. OP ma prawo zakwestionować część lub całość praktyk.
- Realizowane praktyki studenckie muszą pozostawać w istotnym, merytorycznym związku z profilem kierunku Socjologia I stopnia.
- Przynajmniej 45 h realizowanych praktyk musi mieć charakter badawczy, tj. polegać na udziale w realizacji badań społecznych (naukowych lub komercyjnych).
- Pozostałą część praktyki studenci mogą zaliczyć poprzez udział w badaniach społecznych lub poprzez praktyki w instytucjach (lub działach instytucji) zajmujących się animacją kultury, zarządzaniem zasobami ludzkimi, innowacjami społecznymi, projektowaniem usług, rozwiązywaniem problemów społecznych etc.
- O tym, czy praktyka realizowana przez studenta pozostaje w merytorycznym związku z kierunkiem studiów Socjologia I stopnia rozstrzyga OP.
- WFiNS UMK prowadzi listę instytucji, które polecane są studentom jako miejsca odbywania praktyk studenckich. Obecność danej instytucji na liście oznacza, że UMK nawiązał z nią porozumienie o współpracy (instytucja jest interesariuszem UMK) i obejmuje ono m.in. organizację praktyk studenckich.
- Studenta obowiązuje rozliczenie godzinowe, przy czym do praktyk zalicza się jedynie godziny faktycznie przepracowane.
- W przypadku zaliczania praktyk studenckich w oparciu o udział w badaniach przyjmuje się szacunkowy przelicznik konkretnych czynności badawczych wykonywanych przez studenta (realizacja wywiadów, transkrypcja, analiza danych, kodowanie) na godziny. Przelicznik taki wyznaczany jest dla każdego badania indywidualnie, najlepiej na podstawie pilotażu tegoż badania. OP może dokonać korekty przelicznika.
- Student może zaliczyć praktykę w jednym z dwóch trybów: (1) korzystając z oferty praktyk przygotowanej przez Pracownika IS UMK. Praktyki polegają wówczas na udziale w projektach badawczych własnych Pracowników; (2) przedstawiając własną propozycję miejsca odbywania praktyk w wybranej przez siebie instytucji.
- W przypadku korzystania z propozycji praktyk w ramach projektów badawczych realizowanych przez Pracowników IS UMK student musi przedstawić zaświadczenie o wykonaniu praktyk (załącznik nr 1 do Regulaminu), dzienniczek praktyk oraz formularz oceny praktykanta (załącznik nr 2 do Regulaminu).
- Jeżeli student chce zaliczyć godziny praktyk studenckich w instytucji innej niż IS UMK do jego obowiązków należy: (1) wskazanie OP instytucji, w której realizowane będą praktyki i uzyskanie zgody OP; (2) dostarczenie OP Porozumienia w sprawie prowadzenia praktykstudenckich zawartego między UMK reprezentowaną przez Prodziekana Wydziału a instytucją, w której realizowane będą praktyki (Załącznik nr 3 do Regulaminu); (3) przygotowanie w porozumieniu z osobą nadzorującą praktyki z ramienia instytucji Szczegółowego programu praktyki, który wskazywał będzie mierzalne efekty pracy praktykanta, na podstawie których OP będzie mógł zaliczyć praktykantowi godziny praktyk; (4) dostarczenie po zakończeniu praktyki Formularza oceny praktykanta wypełnionego przez osobę nadzorującą praktykanta z ramienia instytucji oraz udokumentowanie efektów praktyki (Załącznik nr 2 do Regulaminu). Przygotowując Szczegółowy program praktyki należy określić, jakiego rodzaju efekty przyniesie praktyka. Efektami tymi mogą być opracowania analityczne autorstwa praktykanta, ale także zorganizowane przez niego wydarzenia, prototypowe innowacje społeczne, w których opracowaniu brał udział etc.
- Zaliczenie praktyk studenckich w oparciu o wykonywaną przez studenta pracę zawodową lub inną działalność o charakterze spełniającym wymagania programu praktyki wymaga zgody OP i Dziekana WFiNS UMK. Wniosek o zaliczenie praktyk w tym trybie składa się najpóźniej do końca pierwszego semestru II roku studiów.
- Uwagi końcowe:
- W przypadku zaliczenia praktyk poza IS UMK student ma obowiązek ujawnienia wszelkich konfliktów interesu (np. faktu realizowania praktyki pod kierunkiem osoby lub w przedsiębiorstwie będącym własnością osoby, z którą student jest spokrewniony lub spowinowacony). Istnienie konfliktu interesu nie dyskwalifikuje możliwości realizacji praktyk, ale o fakcie tym musi zostać poinformowany OP podczas zatwierdzania Szczegółowego programu praktyki. Na aspekt ten kładziemy szczególną uwagę, gdyż unikanie oraz ujawnianie konfliktów interesów jest ważną kompetencją, którą powinien opanować absolwent Socjologii I stopnia. Wykrycie nieujawnionego konfliktu interesu skutkować może wszczęciem postępowania dyscyplinarnego wobec studenta oraz niezaliczeniem praktyk.
- Studentów realizujących praktyki obowiązuje etyka badawcza, a jej naruszanie będzie sankcjonowane. W szczególności dotyczy to wszelkiego rodzaju oszustw badawczych.
- Regulamin zaczyna obowiązywać począwszy od roku akademickiego 2019/2020.
Załącznik nr 1 – zaświadczenie o odbyciu praktyk w projekcie badawczym Pracownika IS UMK (12 KB)
Załącznik nr 2 – formularz oceny praktykanta (14 KB)
Załącznik nr 3 – porozumienie ws. prowadzenia praktyk studenckich (16 KB)
Opiekun praktyk – dr Krzysztof Lepczyński